LODDEØVELSE Nr. 2 |
|||||||||||
OPPGAVE A: Du får 5 forskjellige motstander av læreren din. Alle motstandene
har forskjellige verdier mellom 20 ohm og 100 ohm. Disse motstandene skal nå
monteres sammen til en krets. |
|||||||||||
|
|
|
|||||||||
Komponentene
ser slik ut… |
|
og kretsen
skal fungere slik. |
|||||||||
Motstandene skal monteres i tilfeldig rekkefølge, og
loddes til et lite ”kort” med ferdiglagte baner. Når du er ferdig med øvelsen
tar du vare på dette kortet til en måleøvelse som du skal utføre senere. FRAMGANGSMÅTE:
|
|||||||||||
1 |
|
2 |
|||||||||
|
|
|
|||||||||
Komponentene monteres på framsiden av kortet.
Koblingsterminalene bøyes i 90o slik at de passer nøyaktig med de
hullene som de skal gjennom. |
|
Bak på kortet er det lagt ut kobberbaner. Disse banene
skal danne forbindelser mellom komponentene der hvor det skal være
forbindelser mellom dem. |
|||||||||
|
|
|
|||||||||
3 |
|
4 |
|||||||||
|
|
|
|||||||||
Varm opp loddebolten, og press denne forsiktig mot
loddepunktet slik at både kobberbanen og terminalen blir varmet opp. |
|
Press inn litt tinn mot kobberbanen og terminalen slik at
tinnet smelter inn i loddepunktet. |
|||||||||
|
|||||||||||
5 |
6 |
7 |
|||||||||
|
|
|
|||||||||
Når du er ferdig med loddingen skal tinnet danne en liten klump
som har smeltet inn i kobberbanen i en sirkel som dekker banen. Når tinnet
har størknet kan du klippe den overflødige delen av terminallederen. |
|||||||||||
|
|
|
|||||||||
OPPGAVE B: Du skal nå
måle motstanden i de komponentene som du har montert. Skriv de verdiene som
du måler med blyant (eller
med tusj) ved siden
av komponentene på kortets framside. |
|||||||||||
8 |
|
9 |
|||||||||
|
|
|
|||||||||
Skriv opp de verdiene som du måler på hver enkelt motstand
på kortet ditt. |
|
Målingen utfører du med et universalinstrument som du
først stiller på Ohm. Når du måler på slike kort er det ofte lettest å måle
på banene bak på kortet. |
|||||||||
|
|
|
|||||||||
OPPGAVE C: Du skal nå sjekke fargekoden på de forskjellige
motstandene for å se om målingene dine stemmer. |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||
|
FARGE |
TALL |
|
|
|||||||
|
Svart |
0 |
|
||||||||
|
Brun |
1 |
|
||||||||
|
Rød |
2 |
|
||||||||
|
Oransje |
3 |
|
||||||||
|
Gul |
4 |
|
||||||||
|
Grønn |
5 |
|
|
|
|
|
||||
|
Blå |
6 |
|
|
Ring 1 |
Første siffer |
|
||||
|
Fiolett |
7 |
|
|
Ring 2 |
Andre siffer |
|
||||
|
Grå |
8 |
|
|
Ring 3 |
Antall nuller |
|
||||
|
Hvit |
9 |
|
|
Ring 4 |
Toleranse |
|
||||
|
|||||||||||
|
Toleransen markeres med |
Ingen ring: Sølvring: Gullring: |
+20% +10% +5% |
|
|||||||
Drøft med de andre elevene i klassen din: Hvorfor stemmer ikke målingene med
fargekoden for alle motstandene? |
|||||||||||