85.
AUTOTRAFOSTARTER
|
|
Startstrømmen
for de svært store motorene skaper vanligvis et problem. For å håndtere
dette, er det mulig å bygge et startapparat som baserer seg på at vi
reduserer spenninga inn på motoren under startforløpet. Autotrafoens
sekundærspenning er vanligvis redusert med kvadratroten av 3 i forhold til
primærspenninga. (Motorens normale spenning.) Dette reduserer startstrømmen
tilsvarende. |
|
|
Når
motoren skal startes, legger man først inn kontaktorene
K2 og K3. Motoren får da redusert spenning, og den begynner å gå rundt. Motorens
turtall kan overvåkes av en rotasjonsvakt.
Når motoren kommer opp i ca 80 % av fullt turtall, kopler vakta transformatoren
ut. Når
transformatoren er ute, kan motoren koples direkte mot nettspenninga ved å
legge inn kontaktor K1. Når
stoppsignalet kommer, koples motoren fra nettet ved at kontaktor
K1 legges ut. En
motor av denne typen kontrolleres vanligvis av en PLS. Dersom motoren skal
startes med belastning, bør den også utrustes med en differensialstarter. |