PROGRAM Nr 1. STYRING AV MOTOR. |
|
OPPGAVE: Du skal få en motor til å kjøre ved hjelp av
startknapp og stoppknapp. Motoren skal ha nullspenningsutløsning. Når motoren
går, skal driftslampen lyse. Dersom motoren skulle stoppe av andre grunner
enn at du trykker på stoppknappen, så skal feillampen blinke. |
|
Når du bygger opp et slikt program så må du gå
skrittvis fram. Du deler opp oppgaven din i mindre deler, slik at du løser en
liten del av problemet ditt av gangen. Til slutt må du sette de forskjellige
delene sammen. |
|
Del A |
Først skal du få kontaktoren til å
kjøre motoren. ( Bruk K1 til dette.) Prinsipp: Når du trykker på startknapp (S3) skal motoren starte. Når
du trykker på stoppknappen (S4) skal motoren stoppe. For å oppnå at motoren
skal få nullspenningsutløsning, skal du bruke tilbakemeldingen fra
kontaktoren som holdekontakt i programmet. |
Del B |
Lampe h1 til å lyse når motoren
går. Når motoren stopper, skal lampa slukke. Den utgangen som styrer
kontaktoren, kan gi beskjed til utgangen for lampa. |
Del C |
Nå må du lage et program som kan
styre et merke. Du kan benytte merke nr 10 (M10) som utgang for denne modulen. Merket skal gå på når du trykker på startknappen for
motoren. Merket skal gå av når du trykker
på stoppknappen for motoren. Nå er motoren startet på riktig
vis, og PLS-maskinen vet at den skal svive. |
Del D |
Programmet skal inneholde et
blink. Dette blinket skal lages slik at
merke nr.0 (M0) går hele
tiden. Blinket skal være av i 0,5 sekunder, og på i 0,5 sekunder. |
Del E |
Du skal nå kople sammen de tre
programmene som du har laget I del A har du laget et program som starter og stopper
motoren. ( K1 =? ) I del C har du laget et program som setter en RS-vippe når
du betjener startknappen for motoren, og som resettes når du betjener
stoppknappen for motoren. (M10.) I del D har du fått M0 til å blinke. |
OPPGAVE. |
Programmet skal få lampe h2 til å blinke dersom
motoren stopper av andre grunner enn at du trykker på stoppknappen. |