Rammeplan VG 1 ELEKTRO |
||
Data- og
elektronikksystemer. |
||
Generelle krav
fra fagplanen til gjennomføringen av øvelsesrekkene i faget. |
||
A |
Gi brukerveiledning på systemene |
|
B |
Sluttkontrollere og funksjonsteste systemene |
|
C |
Bruke faglig presist språk om systemene, tilpasset brukere,
supportpersonell, kolleger og representanter fra andre fagområder |
|
D |
Utføre arbeidet på systemene fagmessig,
nøyaktig og i overensstemmelse med standarder og produsentens tekniske
dokumentasjon |
|
E |
Feilsøke
på systemnivå og bruke digitalt verktøy for support |
|
F |
Arbeide i overensstemmelse med rutiner for
kvalitetssikring og internkontroll, med hovedvekt på avvikshåndtering og
helse, miljø og sikkerhet. |
|
G |
Måle
elektriske størrelser på systemene og vurdere måleresultatene |
|
|
||
Fagplanens
praktiske mål med øvelsesrekken: |
||
1 |
Planlegge, montere, sette i drift og dokumentere
enkle systemer for adgangskontroll og alarmanlegg beregnet for montasje i
bolig |
|
Gjennom
øvelsesrekken skal elevene bli kjent med: |
||
|
Generelle
krav: B, D, F. Arbeidsmetode:
Praktisk Arbeid. Teori. It`s learning |
Nødvendig
elektroteknikk |
2 |
Planlegge, montere, sette i drift og dokumentere
mindre systemer for tele- og datakommunikasjon. |
|
Gjennom
øvelsesrekken skal elevene bli kjent med: |
||
|
Generelle
krav: B, D, F. Arbeidsmetode:
Praktisk Arbeid. Teori. It`s learning |
Nødvendig
elektroteknikk |
3 |
Planlegge, montere, sette i drift og dokumentere
systemer for databehandling, basert på personlig datamaskin og
periferiutstyr. |
|
Gjennom
øvelsesrekken skal elevene bli kjent med: |
||
|
Generelle
krav: B, D, F. Arbeidsmetode:
Praktisk arbeid. Teori. It`s learning |
Nødvendig
elektroteknikk |
4 |
Planlegge, montere, sette i drift og dokumentere
systemer for privat mottak av lyd- og bildekringkasting og systemer for
presentasjon av digitalt lagret lyd- og bildeinformasjon med kapasitet for
flerkanallyd |
|
Gjennom
øvelsesrekken skal elevene bli kjent med: |
||
|
Generelle
krav: A, B, D, F. Arbeidsmetode:
Praktisk arbeid. Teori. It`s learning |
Nødvendig
elektroteknikk |
5 |
Vurdere å prøve ut ideer til produkter |
|
Gjennom
øvelsesrekken skal elevene bli kjent med: |
||
|
Generelle
krav: B, E Arbeidsmetode:
Praktiske øvelser. Teori. It`s learning Ungt
entreprenørskap. |
Nødvendig
elektroteknikk |
El -
energisystemer |
||
Generelle krav
fra fagplanen til gjennomføring av øvelsesrekkene i faget. |
||
A |
feilsøke på systemnivå |
|
B |
Måle elektriske størrelser på systemene og vurdere
måleresultatene |
|
C |
risikovurdere og sluttkontrollere arbeidet som
utføres på systemene |
|
D |
bruke faglig presist språk om systemene,
tilpasset brukere, supportpersonell, kolleger og representanter fra andre
fagområder. |
|
E |
utføre arbeidet på systemene fagmessig, nøyaktig
og i overensstemmelse med gjeldende lover og forskrifter, normer og
produsentens tekniske dokumentasjon |
|
F |
arbeide i
overensstemmelse med rutiner for kvalitetssikring og internkontroll, med hovedvekt
på avvikshåndtering og helse, miljø og sikkerhet |
|
|
||
Fagplanens
praktiske mål med øvelsesrekken: |
||
1 |
Planlegge, montere, sette i drift og dokumentere
enkle systemer for uttak av elektrisk energi, lysstyringer, varmestyring og -regulering
beregnet for montasje i bolig |
|
Gjennom
øvelsesrekken skal elevene bli kjent med: |
||
|
Generelle
krav: A, B, C, D, E, F Arbeidsmetode:
Praktisk arbeid. Teori. It`s learning |
-
Nødvendig elektroteknikk -
Forskrifter og Normer |
2 |
beskrive systemer for produksjon og distribusjon
av elektrisk energi og systemer for energiøkonomisering, og redegjøre for dem
i et teknisk, økonomisk og miljømessig perspektiv med utgangspunkt i lokale
forhold. |
|
Gjennom
øvelsesrekken skal elevene bli kjent med: |
||
|
Generelle
krav: D, E, Arbeidsmetode:
Praktisk arbeid. Teori. It`s learning |
-
Nødvendig elektroteknikk -
Forskrifter og Normer |
3 |
beskrive prinsippet for fordelingsanlegg og jordingssystem i en
bolig |
|
Gjennom øvelsesrekken
skal elevene bli kjent med: |
||
|
Generelle
krav: A, D, E. Arbeidsmetode:
Praktisk arbeid. Teori. It`s learning |
-
Nødvendig elektroteknikk -
Forskrifter og Normer |
4 |
utføre førstehjelp ved skader knyttet til elektrisitet |
|
Gjennom øvelsesrekken
skal elevene bli kjent med: |
||
|
Generelle
krav: D, F. Arbeidsmetode:
Praktisk arbeid. Teori. |
-
Nødvendig elektroteknikk -
Forskrifter og Normer |
Automatiseringssystemer. |
||
Generelle krav
fra fagplanen til gjennomføringen av øvelsesrekkene i faget. |
||
A |
utføre sammenføyning og sponfraskillende arbeid ved montasje av
utstyr i systemene, basert på materialenes egenskaper og utstyrets
montasjebeskrivelse |
|
B |
måle elektriske størrelser på systemene og vurdere
måleresultatene |
|
C |
feilsøke på systemnivå |
|
D |
risikovurdere og sluttkontrollere arbeidet som utføres på
systemene |
|
E |
bruke faglig presist språk om systemene, tilpasset brukere,
supportpersonell, kolleger og representanter fra andre fagområder |
|
F |
utføre arbeidet på systemene fagmessig,
nøyaktig og i overensstemmelse med gjeldende lover og forskrifter, normer og produsentens
tekniske dokumentasjon |
|
G |
arbeide i overensstemmelse med rutiner for
kvalitetssikring og internkontroll, med hovedvekt på avvikshåndtering og
helse, miljø og sikkerhet. |
|
|
||
Fagplanens
praktiske mål med øvelsesrekken: |
||
1 |
planlegge, montere, sette i drift og dokumentere
systemer for motorstyring med valgbar dreieretning og turtall av trefase
asynkron kortslutningsmotor |
|
Gjennom
øvelsesrekken skal elevene bli kjent med: |
||
|
Generelle
krav: A, B, C, D, E, F, G Arbeidsmetode:
Praktisk arbeid. Teori. It`s learning |
-
Nødvendig elektroteknikk -
Forskrifter og Normer |
2 |
planlegge, montere, sette i drift og dokumentere
systemer for alarmhåndtering, forrigling og tidsstyring, basert på relé og programmerbare
logiske styringer, og bruke digitalt verktøy ved programmering og
konfigurering |
|
Gjennom
øvelsesrekken skal elevene bli kjent med: |
||
|
Generelle
krav: C, E, F. Arbeidsmetode:
Praktisk arbeid. Teori. It`s learning |
- Nødvendig
digitalteknikk -
Forskrifter og Normer |
3 |
planlegge, montere og sette i drift system for kontinuerlig
regulering, basert på ferdig dokumentasjon |
|
Gjennom
øvelsesrekken skal elevene bli kjent med: |
||
|
Generelle
krav: D, E, F. Arbeidsmetode:
Praktisk arbeid. Teori. It`s learning |
-
Nødvendig mekanikk -
Nødvendig elektronikk |