MOTORUTGANGENE.
Startapparatene
blir ofte koplet i skap som plasseres i nærheten av motorene. Ellers er det vanlig å samle mange slike
utganger i et sentralt tavlerom. Uansett hvilken løsning som velges, er det normalt
at bedriften utvikler en standard for slike utganger som i hovedsak skal
benyttes ved alle motorutganger i bedriften. I
det enkleste vil en slik utgang bli bygget opp av følgende
komponenter: |
|
KONTAKTORENE styrer motorens energidel, og den inneholder
koplinger for kontroll av manuell drift når datamaskinen er ute av
funksjon. RELEET mottar impulsene fra bedriftens sentrale
datamaskin, eller fra andre eksterne styreorganer. TERMISKE VERN fungerer som motorens sikring mot overbelastning.
Dette vernet skal også beskytte ledningene rundt motoren mot overbelastning. REKKEKLEMMENE skal fungere for tilkopling av elektriske kabler
mot tavla. Disse har også en viktig funksjon for effektiv feilsøking og for
tvangsdrift av motoren. Det bygges en egen rekkeklemmelist for alle
spenningssystemene. |
|
SIGNALLAMPENE skal gi signaler om drift av motoren, og om
utløsning av motoren på grunn av at et vern har løst ut. VENDEREN skal kunne kople motoren av. Den skal videre kunne
velge mellom drift fra trykknappene i tavlefronten, (Manuell) eller drift fra
bedriftens sentrale datamaskin. ( Automatisk.) TRYKKNAPPENE skal kunne starte og stoppe motorene under manuell
drift. RØD
knapp betyr stopp. GRØNN
knapp betyr start. |
|
STYRESKAPENE for motorene kan f.eks bygges med betjeningspanelet
plassert i skapdøra. Skapene monteres uten bruk av kanaler. Ledningene
dimensjoneres etter NEK 400. Forskjellige
spenningssystemer kan skilles ved bruk av en fargekode. Dette kan for eksempel være slik: MOTORUTGANGER:
RK xxx mm2
SORT. 220 V STYRESTRØM:
RK 0,75 mm2 GRÅ. 0-50
V STYRESTRØM: RK
0,75 mm2 RØD. DATAANLEGG: RK 0,75 mm2 GRØNN. |
|
KORTSLUTNINGSVERN plasseres i skapet, eller i det sentrale
tavlerommet. STYRESTRØMSIKRING plasseres i skapet. Slike sikringer benyttes bare
der hvor motoren krever
et kortslutningsvern som er større enn 10A. Det benyttes f.eks 4 A elementautomat.
OVERBELASTNINGSVERNET kombineres med motorens termiske vern. Dette har
til hovedoppgave å beskytte kabelanlegget rundt motoren. SERVICETABLÅ monteres innen rekkevidde av alle motorene. NØDSTOPP benyttes for alle motorer. Slike knapper skal plasseres på et
sentrale sted hvor man har oversikt over hele maskinen. Alle
nødstoppknapper skal tilbakeføres som egen ledning
til rekkeklemmelista i skapet. Seriekopling av slike knapper ute i anlegget
tillates ikke. SIKKERHETSBRYTER skal monteres på alle motorer slik som forskriftene
krever. Slike brytere skal kunne låses med hengelås. Montører som legger ut
bryteren må legitimere seg ved bruk av navn på låsen. ROTASJONSVAKT kan benyttes. Om en motor er utstyrt med en slik,
er det vanlig at denne vakta kan forbikoples ved bruk av egen bryter. |