OPPGAVE –
EKSEMPEL Skriv ut flere slike oppgaver. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innholdet i tre siloer kan blandes på 7 forskjellige
måter. I denne oppgaven er bare 4 av måtene riktige blandinger. Det skal utvikles en krets som gir lys i en lampe når
anlegget tapper en av de riktige blandingene. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
Vi bruker sannhetstabellen til å bestemme hvilke
blandinger som skal gi lys i lampen. |
2 |
Ut fra sannhetstabellen kan vi nå sette opp en grunnlikning
for den koblingen som må lages. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 |
Vi studerer nå to og to ledd i denne likningen for å finne
komponenter som er felles. Her kan vi sette det som er likt utenfor en
parentes. Vi bør samtidig tenke på hvordan vi kan få til noe lurt inne i
parentesen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 |
Ved å behandle likningen på denne måten, har vi klart å
isolere to ”idiotkoblinger”. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 |
”Idiotene”
kan strykes, og vi står tilbake med en mye enklere kobling. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den likningen
som vi nå har utviklet, kan vi koble opp som en krets. Vi kan velge mellom
forskjellige måter å gjøre dette på. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kretsen kan kobles opp over
bryterkontakter. |
Kretsen kan bygges opp ved hjelp
av ventiler. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||