TELLERE |
|||
Du skal nå prøve å lage en teller som blir aktivert når du har gitt 5
impulser på inngang X0. Telleren blir tilbakestilt når du aktiverer inngang
X1. |
|||
|
|||
For å prøve dette må du først opprette et nytt prosjekt. Der må du
sette inn en ny linje. På denne nye linjen kan du begynne å programmere
telleren. |
|||
1 |
|
|
Det kan være en fordel å åpne den nye linjen med en strek. |
2 |
|
|
Så må du sette inn den parameteren som du skal telle. |
3 |
|
|
Deretter må du velge en teller, og bestemme deg for hvor langt den
skal telle. |
Du har nå valgt
teller nr 1 (c1), og du har bestemt at den skal telle til 5 (k5). Nå må du bestemme
deg for hvordan du vil tilbakestille telleren. Du starter med å sette inn en
ny linje. |
|||
4 |
|
|
Det kan være en
fordel å åpne den nye linjen med en strek. |
5 |
|
|
Så legger du inn den parameteren som skal resette telleren. |
6 |
|
|
Du velger funksjonsblokken. (F8) Her skriver du at du skal resette
(rst) teller nr 1. (c1) |
Nå må du bestemme
deg for hva denne telleren skal gjøre. |
|||
|
|||
Telleren skal slå
på utgang Y0 når inngang X0 har vert aktivert 5 ganger. |
|||
7 |
|
|
Når telleren har
nådd fram… |
8 |
|
|
skal utgangen gå
på. |