Skriv ut disse
sidene. |
|
Nå kan klassen din ”spille” ELEKTROTEKNIKK på nettet. |
|
|
|
DATELE
er hjemmesiden til elektroklassen ved Vennesla videregående skole i
Vest-Agder. På denne siden legger vi ut
de oppgavene som elevene ved denne skolen skal arbeide med i gjennom
skoleåret. Vi
ser nå at det er ganske mye trafikk inn til denne siden. Det synes vi er
hyggelig. Det aller meste av det stoffet som vi legger ut, kan benyttes fritt
til undervisning for dem som måtte finne noe her som de kan bruke. |
DATELE
betinger at elevene har tilgang til noen datamaskiner hele tiden når de
arbeider i verkstedet. Disse maskinene må ha kontakt med en skriver slik at
elevene selv kan skrive ut de oppgavene som de skal arbeide med. |
|
||
|
|||
Når
eleven er ferdig med den praktiske oppgaven, er det noe dokumentasjon han
skal levere. Han kan laste ned malene for arbeidet fra DATELE. Siden leverer han
dette inn til læreren gjennom skolens pedagogiske program. På
skolen i Vennesla brukes dataprogrammet It`s
learning som pedagogisk verktøy. |
|||
|
|
||
Før
elevene begynner å arbeide, hjelper vi dem å lage en mappestruktur i It`s learning. Når elevene siden
arbeider med de oppgavene de laster ned fra DATELE, skal de lagre alt
arbeidet sitt på riktig plass i disse mappene. Hele denne mappestrukturen
skal elevene brenne ut på en CD med jevne mellomrom, slik at læreren kan se
at eleven faktisk har orden på denne delen av arbeidet sitt. På skolen vår skal denne CD-platen leveres sammen med den læreboken som elevene har lastet ned når de spiller INTERAKTIV ELEKTRO. |
|||
|
|
||
Dersom
elevene skal klare å forstå de oppgavene som skolen setter dem til, så må de
samtidig bygge opp en innsikt i elektroteknikk. På skolen i Vennesla får
elevene denne innsikten ved å spille INTERAKTIV ELEKTRO. |
|
||
|
|
INTERAKTIV ELEKTRO |
INTERAKTIV ELEKTRO er en
lærebok i elektroteknikk. Ved deres skole kan lærerne logge seg inn til denne
boken ved å benytte en av disse to kodene: |
Dersom
dere benytter lærerkoden, kommer dere direkte fram til avslutningen av læreboken.
Derfra kan dere bruke menylinjen for å gå fram og tilbake mellom kapitlene,
og for å lese de enkelte sidene i boken. |
|
I
spillet finnes det to menylinjer. Den øverste linjen angir kapitlene. Den nederste
linjen viser de enkelte sidene som kapitlet inneholder. |
|
På
dette bildet kan du se på menylinjen at vi har åpnet siden om spenningsarter, i kapitlet om elektriske fenomener. |
En
slik side inneholder mange oppgaver som eleven må forholde seg til. Svarene
på oppgavene kan elevene finne ved å benytte de knappene som finnes rett ut
til høyre for oppgaven på skjermen. |
|
På
en slik side er det mange oppgaver som elevene må finne fram til svaret på.
Når alle de riktige svaralternativene er markert, skal de trykke på knappen
for å sjekke svarene. |
|
|
Dersom
et av svarene er feil, får elevene beskjed om at alt må være riktig før de
kan åpne en ny side. Dette gjør DATELE til en ganske krevende lærebok. |
Elevene må nå arbeide selvstendig, i samarbeide med andre elever, eller sammen med læreren sin for å finne feilene. De kan alltid finne den informasjonen de trenger dersom de benytter de knappene som finnes til høyre for oppgavene. |
Bak
knappene finner de hjelpesidene sine. Disse sidene er konsentrert, og derfor
blir de ofte ganske kompliserte. |
Hjelpesidene
har vi laget slik at de ikke skal kunne skrives ut uten videre. Det er
meningen at eleven skal ta de notatene som trengs for å løse oppgaven sin.
Eleven må lære seg å vite hva han leter etter, og han må lære seg å notere
ned de løsningene som han finner. De
kladdearkene som elevene lager i denne prosessen, skal de ta vare på i den
mappen som de til slutt skal presentere for læreren. På
de fleste hjelpesidene finner elevene flere linker. Noen av disse linkene
fører dem inn til forskjellige animasjoner som de selv kan styre for å få en
forståelse av stoffet. |
På
disse sidene finner de også en link som fører dem inn til en artikkelsamling.
Artiklene inneholder en beskrivelse av stoffet med en mer omfattende
tekst. Disse er lagret slik at de kan
skrives direkte ut ved å klikke med musetasten på skriveren øverst på
skjermen. |
|
Det
er nå meningen at elevene skal samle på alle disse artiklene. Samlet utgjør de,
til slutt, den læreboken i elektroteknikk som elevene skal ha i mappene sine
når de er ferdige med skolen. Disse mappene skal de legge fram for læreren
sin for å vise at de har nådd målet i elektroteknikk. |
|
|
|
EMNEOPPGAVENE |
||
Ved
avslutningen av hvert kapittel finner elevene en hovedartikkel som beskriver
det sentrale stoffet i kapitlet. På disse sidene må de også åpne
emneoppgavene. |
||
|
||
Emneoppgavene
består av konkrete oppgaver som vi har hentet ute i det praktiske livet. Fra
prosessdatamaskinen til en togleder i NSB har vi kopiert en situasjon. Denne
situasjonen kan elevene styre ved hjelp av en link som finnes på skjermen. |
||
|
||
Formålet
med disse oppgavene handler bl.a. om at elevene skal lære seg å skrive en
meil med et teknisk innhold. Elevene skal kunne formulere seg på en teknisk,
og forståelig måte. Så skal de kunne underbygge påstandene sine ved hjelp av
formler og beregninger. Alt dette mener vi at de skal kunne få til ved hjelp
av det tastaturet som de har til rådighet på datamaskinen sin. Alle disse
oppgavene inneholder tips som peker på hvordan elevene må bruke tastaturet
sitt for å få dette til. |
||
|
||
Når
elevene skriver denne besvarelsen, har læreren kontakt med dem. Læreren kan
kommunisere med elevene og veilede dem gjennom hele prosessen. Når svaret fra
elevene er godt nok, skal læreren godkjenne dette. Når en slik oppgave er
godkjent, blir oppgaven lagret i elevens partisjon. Siden er det ikke mulig å
endre på dette. |
||
|
Læreren
kan styre elevene sine ved å benytte linken lærer
på overmenyen. |
|
Der
får læreren en side som ikke elevene kommer inn i. Her vil vi siden legge inn
linker, undervisningsfilmer, samt annet stoff som læreren kan laste ned og
benytte til fellesundervisning, dersom han disponerer en projektor i
undervisningsrommet. Denne
siden velger vi å kalle for DATELE`s medlemsside. Bak
medlemssiden finnes det bl.a. en fasit til spillet. Vi har funnet ut at en
slik fasit er et nødvendig hjelpemiddel for den læreren som skal sette seg
inn i dette. Men det er viktig at denne fasiten ikke kommer ut til de elevene
som spiller. DATELE er basert på at det skal være en faglig dialog mellom
alle medlemmene i en skoleklasse. Fra
medlemssiden finner læreren fram til klassen sin. Herfra kan han følge
utviklingen til hver enkelt elev, og han ser ganske fort hvem som trenger
hjelp og støtte. Dersom det kommer en løsning på en emneoppgave, så får han
beskjed om det gjennom denne siden. |
||
|
||
|
I
lærerversjonen finnes det en knapp som elevene ikke får. Lærerne har
muligheter til å komme med kommentarer til innholdet i DATELE. Dersom du står på en konkret side i spillet, og du ser noe som du kunne tenke deg å endre, så trykker du på kontakt oss |
|
Vi
ser hvilken side du står på. Du skriver hvilken oppgave du vil kommentere på denne
siden, og du kommer med din kommentar. Dette leser vi når DATELE skal
revideres. |
||
HVORDAN SPILLES DATELE. |
||
INTERAKTIV
ELEKTRO starter opp når skoleåret begynner på høsten. Elevene må meldes inn til
oss, slik at vi kan organisere dem inn i den riktige klassen og utsyre dem
med brukernavn og passord. Dersom elevene skal rekke å spille gjennom hele
spillet i løpet av et skoleår, så bør de helst meldes inn til oss før 1.
oktober. Spillet
krever at klassen gjennom hele skoleåret har tilgang på et datarom i minst 3
timer pr. uke. Her må alle elevene ha hver sin maskin med internettilkobling.
Her må være installert en skriver til maskinene, og det er en stor fordel om
læreren har installert en projektor opp mot sin maskin. Dermed har han en god
mulighet for å diskutere enkelte detaljer i plenum. Spillet
fungerer også svært bra i situasjoner hvor en lærer plutselig må bli borte
fra undervisningen. Da kan man sette hele klassen til å arbeide med DATELE.
Når læreren kommer tilbake, vil han kunne se om elevene faktisk har vært inne
og gjort noe. Dersom
man bruker DATELE slik, har vi sett at de beste elevene kommer i mål i
slutten av april. Så kommer der en flokk i mai, og noen i juni. Selvsagt er
der også noen som ikke kommer helt i mål. Elevene
mister ikke spillet sitt selv om klassen avslutter skoleåret. Partisjonene
deres vil være tigjengelig så lenge de husker koden sin. Dermed har elevene
mulighet til å fullføre spillet etter at de er ferdige på skolen. På
skolen vår i Vennesla forlanger vi at elevene skriver ned disse kodene på et
godt synlig sted i mappen sin. Dermed
vil de alltid kunne gå tilbake til DATELE for å benytte spillet sitt som
oppslagsbok. |
||
NÅR REVIDERES DATELE? |
||
INTERAKTIV
ELEKTRO starter opp 20. august, og det avsluttes 20. juni. I denne perioden
endrer vi ikke på oppgavene, på strukturen, eller på innholdet i spillet.
Dersom vi blir oppmerksomme på enkle trykkfeil, retter vi selvsagt dem. I
perioden mellom 20. juni, og 20. august reviderer vi spillet. Da tar vi for
oss de tilbakemeldinger som vi har fått fra andre lærere gjennom
meldingssystemet kontakt oss. Vi tar for oss
de erfaringene vi selv har gjort i vår egen klasse, og vi tar hensyn til de
kommentarene som kommer fra de rådgiverne vi har valgt oss. Nå
vil vi komme til å endre tekstene på noen av oppgavene. Vi vil legge til et
par sider, og vi vil ta bort noen sider. I tilegg kommer vi til å endre
fasiten slik at alle sidene får et nytt mønster på løsningene. Læreren finner selvsagt alltid en oppdatert fasit på sin administrasjonsside. |
||
HVORDAN DATELE BLE TIL. |
||
INTERAKTIV
ELEKTRO ble først laget som et selvstudieopplegg i elektroteknikk. Dette opplegget
ble utviklet i samarbeid mellom en lærer og ingeniørmiljøene på de
energiverkene som siden har slått seg sammen til Agder Energi. Tanken med dette var at fagarbeiderne på
energiverkene skulle få en mulighet til å oppdatere seg i elektroteknikk før
de gikk inn på andre, mer praktisk orienterte kurs. Etter
en del år kom energiverket tilbake til læreren. De spurte da om det var mulig
å lage dette kurset slik at en gruppe blant fagarbeiderne kunne arbeide med
kurset på dataterminalene sine. Læreren henvendte seg til skolens
IKT-lærling, og sammen gjorde disse to denne jobben for energiverket. Etter
at lærlingen sluttet i stillingen sin på skolen, begynte han å lage dette
kurset slik at det kunne legges ut på internett. Dermed kunne elevene i
Vennesla logge seg inn, og spille DATELE. Ved denne skolen har vi nå brukt
dette spillet i 2 år. Det synes som om elevene trives godt med denne måten å
lære på. På
grunn av samarbeidet med miljøet i Agder Energi, er den versjonen av spillet
som foreligger i dag, orientert mot produksjon og overføring av energi. I
tilegg har vi hatt et samarbeid med et miljø i NSB som har hjulpet oss med
noen oppgaver. Disse oppgavene er enda ikke helt ferdig laget i spillet.
Justeringene av dette kommer nå med i revisjonen. |
||