DATELE. |
||
På disse sidene finner dere transparenter for projektoren.
Dere vil finne en del oppgaver som elevene kan arbeide med i praktisk,
databasert undervisning. Fra dette nettstedet kan elevene laste ned
arbeidstegninger og maler for oppgaveløsning som de kan bearbeide på enkelt
vis. Besvarelsene kan de lagre i egne mapper, og de kan siden levere dem inn
til læreren gjennom det programmet som skolen benytter. Følg med. Det kommer mer her. |
|
|
INTERAKTIV ELEKTRO INTERAKTIV ELEKTRO er en lærebok i elektroteknikk. I denne
”boken” blir eleven først stillet over for et problem i form av en oppgave.
Eleven kan så gå inn i boken for å lese et konsentrat av det stoffet som
oppgaven handler om. Her er det meningen at eleven skal ta notater for å
finne fram til løsningen på oppgaven. Hvert av disse emnene inneholder også
en mer omfattende artikkel. Disse artiklene kan elevene skrive ut, og de kan
ta vare på dem i mappen sin. På den måten får elevene gradvis en lærebok,
etter som de arbeider seg fram i stoffet. Elevene finner også mange beskrivelser i form av lett
styrbare animasjoner som viser hvordan teorien rundt oppgaven fungerer.
Eleven kan se hvordan han skal snu på en formel, hvordan tierpotensene
fungerer, hvordan fasekompensering fungerer, hvordan trefasesystemet virker,
og mange andre ting. Hver klasse får en lærerkode som bare læreren skal kjenne.
Videre får hver av elevene en egen, personlig kode. Denne koden kobler
elevene sammen med læreren sin slik at de nå kan spille INTERAKTIV ELEKTRO. Læreren kan følge med i den enkelte elevens framdrift fra
administrasjonssiden sin. Det blir enkelt å se hvilke av elevene som sliter
mest, og hvem av dem som klarer seg godt selv. Dermed gjør dette spillet det
lett å styre hjelpen der hvor den trenges mest. I avslutningen på hvert enkelt kapittel, finner elevene en
oppgave som skal leveres inn til læreren. Disse oppgavene skal leveres i et
internt meilsystem som er bygget inn i spillet. Her er det meningen at
læreren skal veilede eleven til å forme en god og leselig meil med teknisk
innhold. Når læreren endelig godkjenner denne oppgaven, blir den lagt i
elevens ”mappe”. Her kan eleven nå som helst hente fram denne oppgaven uten
at han får mulighet til å arbeide mer på den. |
||
På denne måten arbeider eleven seg frammover i lærebok.
Noen av sidene kan være svært krevende å komme gjennom. Andre sider går
lettere. Hele tiden mens dette arbeidet pågår skal eleven skrive ut, og ta
vare på boksider. Til slutt har han fått en lærebok som han kan ta vare på. Så har han fått et omfattende oppslagsverk på internett.
Hit vil han kunne gå tilbake. Han vil kunne logge seg inn og prøve en enkelt
oppgaveside på nytt dersom han en gang får behov for det. |
|
|
En som spiller INTERAKTIV ELEKTRO vil også oppdage at
innsikten øker når man lærer mer. Den oppgaven som man tror man har løst bra
etter kapitel 1, får et helt annet resultat når man har forstått innholdet i
kapittel 5. Slik får eleven av og til en påminnelse om at løsningen kan endre
seg når kunnskapene øker. Kanskje lærerne har forstått noe som elevene må gå
videre på skoler for å forstå. VI har laget INTERAKTIV ELEKTRO i tre forskjellige
utgaver. Vi har en versjon som er tilpasset grunnkurs elektrofag og en
enklere versjon som er godt egnet for elektroteknikken i grunnkurs mekaniske
fag. Vi har også en versjon som passer til ”elektriske industrianlegg” for
VK1 elektromekaniske fag. Ta kontakt med oss på e-postadressen: post@datele.no Velkommen til DATELE. Hilsen Reidar og Ole Gunnar. |
||